افسانه 1900
۱۳۹۹/۵/۴

به گزارش واحد خبری پارسیس گلد: افسانه 1900 به وقوع پیوست. روند صعودی طلا همچنان ادامه دارد و این فلز گرانبهای زرد همچنان تحت تاثیر شرایط نابسامان اقتصاد جهانی و سقوط خیلی از شاخص های مالی به روند رو به رشد خود ادامه می دهد تا خیلی از مردم بخشی یا تمام سرمایه خود را به منظور حفظ ارزش فعلی خود یا حتی رشد آن تبدیل به طلا کنند. امروز بهای هر اونس جهانی طلا رکورد بی سابقه و تاریخی 1902 دلار را فتح کرد و به بالاترین قیمت خود در دهه گذشته رسید. عوامل متعددی در افزایش قیمت جهانی طلا موثر بودند که می توان دو مورد اصلی رو نام برد:

1-ادامه دار بودن پاندمی کرونا در جهان و مخصوصا ایالات متحده امریکا که بیشترین قربانی را به خود اختصاص داده که این ویروس منحوس قسمت های مختلف اقتصاد دنیا را فلج کرده است و خیلی از مردم برای حفظ سرمایه های خود به طلا پناه برده اند. در شرایط فعلی اقتصاد فلج شده با یک تورم ناخودآگاه روبرو هستیم که پیامدش افزایش قیمت فلزات گرانبها می باشد.

2-ترس عمومی مردم به خاطر از همپاشیدگی ساختارهای اقتصادی و ورشکستگی شرکت های غول دنیا مردم را به سمت خرید بیش از معمول طلا پیش برده که عملا تقاضا از حد نرمال خارج شده و قیمت را روی پلکان صعود قرار داده است. این ترس مردم احتمالا تا پایان سال میلادی باقی خواهد ماند و فقط شوک های احساسی در سطح کلان شاید بتواند مردم را از این ترس کاذب بیرون بیاورد ، مثل سال جدید میلادی یا رویدادهای بزرگ جهانی همچون المپیک یا جام جهانی فوتبال. مادامی که ذهن مردم از ترس و استرس پر باشد این تقاضا همچنان ادامه دارد که باعث افزایش قیمت جهانی اونس طلا می شود.

شرایط فعلی دنیا با کشور ما اندکی متفاوت است و طی یکی دو روز گذشته با توجه به رشد طلا قیمت طلا در بازار جهانی، در ایران قیمت طلا پایین آمده است که تحت تاثیر نوسانات دلار است که با توجه به سیاست های جدید ارزی بانک مرکزی روند رو به رشد طلا در ایران بر خلاف کشورهای دیگه تا حدی نزولی بوده است.

logo-samandehi