X
  بسته های حمایتی و رشد طلا به سمت 1900 دلار
۱۳۹۹/۵/۲

به گزارش واحد خبری پارسیس گلد: روز گذشته قیمت فلز زرد با افزایش ۸۷/ ۰ درصدی به ۱۸۵۷ دلار رسید؛ قیمتی که در ۹ سال گذشته برای این پناهگاه امن دارایی بی‌سابقه بوده است. با اینکه هنوز دو روز کاری تا انتهای هفته جاری مانده است، اونس جهانی از ابتدای هفته تاکنون بیش از ۶/ ۲ درصد افزایش ارزش را رقم زده است؛ موضوعی که در ابتدای هفته توسط اکثریت تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌شد. حضور عوامل پرتعداد حمایت کننده قیمت طلا مانند نگرانی از افزایش مجدد مبتلایان به کووید-۱۹ و طولانی‎‌تر شدن روند ریکاوری اقتصادی در بازارها در ماه‌های گذشته سبب حرکت بی‌سابقه ارزش طلا به سمت قیمت‌های کنونی شده است.


علاوه بر این عوامل، بسته ریکاوری تاریخی اتحادیه اروپا برای حمایت از اقتصاد در برابر این بحران بی‌سابقه و کاهش ارزش دلار نیز در هفته جاری سبب پرواز اونس به سوی رکوردهای ۹ ساله خود شد. با اینکه شاخص دلار در معاملات روز چهارشنبه تقریبا بدون تغییر باقی‌مانده بود، اما در روزهای گذشته به طور متوالی با افت ارزش مواجه شده بود. ارزش شاخص دلار در برابر ارزهای معتبر دنیا، از ابتدای هفته جاری تاکنون در حدود یک درصد کاهش داشته است. در صورت بازده منفی شاخص دلار در هفته جاری، این پنجمین هفته متوالی خواهد بود که ارزش دلار آمریکا نزولی است. در این میان با بروز جهش در قیمت طلا شرکت‌های تحقیقاتی در این حوزه از افزایش انتظارات و پیش‌بینی قبلی خود از قیمت طلا در انتهای سال میلادی جاری خبر می‌دهند. این شرکت‌ها معتقدند با کاهش نرخ‌های بهره واقعی و افزایش انتظارات تورمی این صعود قیمت نیز حمایت خواهد شد.
 بازیگران بازار طلا
تحلیلگران درباره فضای کنونی بازار طلا بر این باورند که انتظارات سرمایه‌گذاران درباره اقدامات حمایتی و بسته‌های ریکاوری بیشتر بانک‌های مرکزی در هفته‌های پیش‌رو سبب شده است، سرمایه‌ها مجددا به سوی دارایی‌های بدون ریسک و با بازده صفر مانند طلا جریان داشته باشند. سران اتحادیه اروپا روز گذشته در توافق تاریخی بسته‌ای هزار و ۸۰۰ میلیارد یورویی را به تصویب رساندند که بخش بزرگی از آن به وام و کمک‌های مالی به اقتصاد بحران‌زده اروپا اختصاص داشت. از سوی دیگر در آمریکا نیز سرمایه‌‌گذاران در انتظار سرنوشت بسته‌ ضد کرونایی جدید هستند که دونالد ترامپ به دنبال تصویب آن در کنگره است. رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که قبل از تعطیلات تابستانی نمایندگان کنگره آمریکا به دنبال جلب موافق آنها برای به تصویب رساندن بسته‌ای مالی است که برای کمک به اقتصاد کرونازده آمریکا طراحی شده است.
 از سوی دیگر چشم‌انداز پایین ماندن نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی برای بازه زمانی نسبتا طولانی‌ و همچنین دلار تضعیف شده اشتیاق سرمایه‌گذاران را برای خرید طلا بیشتر کرده است. موضوعی که در صورت تحقق می‌تواند سبب شود تا قیمت طلا بتواند با شکستن سقف تاریخی خود، رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند. در کنار تمام این عوامل تعداد مبتلایان به ویروس کرونا همچنان در سطح نگران‌کننده‌ای است و تعداد کل بیماران جهان نیز از مرز ۱۵ میلیون نفر عبور کرده است. موضوعی که اولین پیامد آن تعطیل شدن فعالیت‌های اقتصادی و به تاخیر افتادن فرآیند ریکاوری اقتصاد جهان است. 
 
 

logo-samandehi