X
  نقش طلا در تورم‌های ناشی از بسته‌های محرک مالی
۱۳۹۹/۵/۱۹

تحلیل‌گران بر این باورند که علاقه بسیار شدید سرمایه گذاران به فلزات گرانبها باعث این افزایش قیمت‌ها شده این در حالی است که محرک‌های کلان هم در ادامه روند صعود قیمتی دست نخورده باقی مانده است.

قیمت طلا در طول هفته گذشته به بالاترین سطح تاریخی خود دست یافت، روندی که با ۲ هزار دلار در هر اونس آغاز شد، به ۲۰۵۰ دلار رسید و در نهایت در بالاترین سطح خود ۲۰۸۹.۲۰ دلار در هر اونس را هم به ثبت رساند. با این وجود معاملات روز گذشته (آخرین روز هفته) روند متفاوت داشت و معاملات آتی طلای دسامبر در بازار کومکس نیویورک با ۱.۲۶ درصد کاهش به قیمت ۲۰۴۳.۴۰ دلار در هر اونس انجام گرفت.

تحلیل‌گران در این باره به کیتکونیوز اعلام کردند که بسته‌های محرک پولی و مالی در سطح جهان توفان مناسبی برای طلا ایجاد کرده‌اند که حتی علیرغم کاهش حدود ۲ درصدی قیمت روز جمعه روند کلی همچنان صعودی به نظر می‌رسد.چارلی ندوس استراتژیست ارشد بازار گروه لاسال در این باره عنوان کرد: این روند برای بازار بسیار طبیعی است که مقداری از حباب تخلیه شود.
تاثیر بسته‌های محرک بر قیمت طلا
طلا به عنوان مطمئن‌ترین شرط در برابر تورم مورد توجه قرار می‌گیرد، این در حالی است که بانک‌های مرکزی سراسر جهان به منظور حفظ اقتصاد داخلی خود با ادامه روند چاپ پول به ادامه و بزرگتر شدن تورم کمک می‌کنند.
رونا اکانل تحلیل‌گر استون ایکس در این باره معتقد است: بانک‌های مرکزی در دنیا در تلاش هتسند تا ثبات را با ارائه محرک‌های اقتصادی حفظ کنند؛ این به معنای آن است که در شرایط فعلی با حجم زیادی از نقدینگی روبرو هستیم که به دنبال مامنی برای ورود می‌گردند. بازارهای طلا و بازار سهام از جمله مواردی هستند که به عنوان مامنی برای این حجم از نقدینگی در نظر گرفته می‌شوند. عنصر دیگری که در این میان تاثیرگذار است پایین بودن نرخ بهره واقعی است که این استدلال را که طلا بازده ندارد، چرا که اوراق دولتی بازدهی ندارد، تحت تاثیر قرار می‌دهد.
این نکته را باید در نظر داست که قیمت طلا بسیار سریع و بدون عقب نشینی قابل توجهی به یکباره افزایش یافت. ندوس در این باره عنوان می‌کند: تنها به این نکته توجه داشته باشید که ۱۹۳۷.۷۰ دلار در هر اونس سطحی است که ما تنها ۲۰ روز پیش در برابر خود داشتیم. با این وجود، انتظار می‌رود مساله عقب نشینی قیمتی به زودی اتفاق بیفتد و این را نمی‌توان بدون ارتباط با تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاران دانست که در انتظار کاهش قیمت‌ها برای ورود به این بازار هستند.
ندوس همچنین تصریح کرد:‌ ما شاهد هستیم که در حال حاضر خریداران با اطمینان بیشتری به سوی این بازار گام برمی‌دارند و با در نظر گرفتن اینکه ریزش بیشتری در انتظار است که خود نشانگر یک افزایش قیمت دوباره است بسیاری از مردم عادی و سرمایه گذاران ورود به بازار طلا را در نظر گرفته‌اند. سیاست‌های پولی بانک‌های مرکزی که تا چند سال آینده نرخ بهره را در نزدیکی صفر نگه می‌دارد و نیز بسته‌های محرک مالی ایالات متحده که باعث کاهش بیشتر ارزش دلار می‌شود، به راحتی بیانگر آن است که طلا بدون تردید مسیر صعودی همواری در مقابل خود خواهد داشت.
نزول قیمتی تا سطح ۲۰۲۵ دلار
در روند نزولی برخی تحلیل‌گران هشدار می‌دهند که باید سطح ۲۰۲۵ دلار در هر اونس بسیار مورد توجه قرار گیرد چرا که در صورت نزول قیمت‌ها به زیر این سطح صف فروش در بازار طلا شکل خواهد گرفت.
به گفته دنیل پاویلونیس کارگزار ارشد کالایی RJO Futures مردم طلا و نقره را به عنوان فروشگاهی با ارزش واقعی در بین خود می‌شناسند. یکی از دلایل افزایش قیمت این فلزات گرانبها روند بی رویه چاپ پول است. این باعث شده تا بازدهی اوراق هم به منطقه منفی وارد شود. این در حالی است که سرمایه گذاران فلزات گرانبها را به عنوان قطعه‌ای از یک پازل می‌دانند. از آنجا که نرخ بهره در سطحی بسیار پایین قرار دارد و حتی ممکن است منفی شود، سرمایه گذارانی که پولی در بانک دارند نه تنها سودی بابت آن دریافت نمی‌کنند بلکه ممکن است ناچار شوند مالیاتی هم بابت آن پرداخت کنند. چه جایگزینی می‌توان برای آن در نظر گرفت؟ درست در پاسخ به همین سوال است که مردم روی به خرید طلا و سرمایه‌هایی از این دست آورده‌اند.
به گفته پاویلونیس تا پایان سال طلا می‌تواند به سطح ۳ هزار دلار در هر اونس هم نزدیک شود.
اکانل در این باره معتقد است: در حالی که هنوز برخی مولفه‌ها برای عقب نشینی قیمت طلا وجود دارد اما نکته اینجاست که با گذار از سطح ۲ هزار دلار روند صعودی با تغییرات چندانی مواجه نشده است.اکانل همچنین تصریح کرد: طلا با حفظ نگاه خود در سطوح بالای قیمتی از ماه مارس تا به امروز مسافتی بسیار طولانی را پیموده است. اگرچه در نظر گرفتن این واقعیت خالی از لطف نیست که با وجود روند گریزناپذیر اصلاحی که در پیش رو خواهیم داشت، با ادامه شرایط عدم اطمینان از پیشرفت ویروس کرونا هیچکس نمی‌تواند پیش بینی کند که تا شش ماه آینده یا تا شش سال شرایط به روال سابق خود بازخواهد گشت یا نه.
سطح ۲۱۰۰ دلار و بالاتر
دلیل اینکه تحلیل‌گران به افزایش قیمت تا ۲۱۰۰ دلار در هر اونس تاکید دارند این است که در شرایط سخت اقتصادی و تورمی سال ۲۰۱۱ و همگام با تورم ایجاد شده قیمت طلا تا ۱۹۲۱ دلار در هر اونس صعود کرده بود.با این وجود اکانل خاطرنشان می‌کند: ممکن است قیمت‌های سال ۲۰۱۱ حتی به اندازه سطح ۸۵۰ دلار در هر اونس سال ۱۹۸۰ هم قابل توجه نباشد. در صورت تعدیل تورم، می‌توان قیمت طلا را تا ۲۸۰۰ دلار در هر اونس هم قابل هضم دانست و برای دستیابی به این سطح قیمتی در قیمت‌گذاری نقطه‌ای باید ۲۷ درصد افزایش داشته باشیم.
بسته محرک مالی و تنش‌های آمریکا و چین
آنچه سرمایه گذاران باید از هفته آینده به آن توجه داشته باشند مذاکرات در راستای تصویب بسته محرک مالی است که قرار است در واشنگتن انجام شود. عبور از بسته دوم محرک مالی احتمالا به معنای چاپ پول بیشتر، تضعیف دلار آمریکا و افزایش قابل توجه قیمت طلاست. با این حال، تاکنون مذاکرات به پیشرفت خاصی دست نیافته است. استیون منوچین وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در این باره عنوان کرده است که کاخ سفید و رهبران دموکرات در مسائل و نکات بسیار مهم درباره این بسته با یکدیگر اختلاف نظر دارند. دونالد ترامپ رییس جمهوری ایالات متحده در این باره معتقد است که اگر توافقی در این باره حاصل نشود با یک فرمان اجرایی تداوم افزایش مزایای بیمه بیکاری و تحمیل مالیات بر حقوق و دستمزد را مد نظر قرار خواهد داد.
یکی دیگر از محرک‌های اصلی طلا در طول هفته آینده افزایش تنش‌های موجود میان ایالات متحده و چین خواهد بود به ویژه آنکه ترامپ با امضای یک دستورالعمل اجرایی انجام امور تجاری شهروندان آمریکایی را با استفاده از دو اپلیکیشن تیک تاک و ویچت ممنوع کرده است، دستورالعملی که قرار است تا ۴۵ روز پس از امضای آن به اجرا درآید.
شد پرشتاب طلای ایرانی
درکنار تغییراتی که به واسطه افزایش قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی رقم خورد، بازار طلای ایران نیز به شدت تحت تأثیر این رشد قرار گرفته است. البته هرچند بهای جهانی طلا به‌عنوان یک مؤلفه مهم در تعیین و قیمت‌گذاری طلا و سکه در بازار ایران نقش دارد، اما به‌دلیل دخیل بودن عوامل دیگری که در اقتصاد ایران به وجود آوده است، شاهد رشد چند برابری قیمت‌ها در بازار داخلی ایران نسبت به رشد قیمت طلا هستیم.
همانگونه که اشاره شد از ابتدای سال‌جاری میلادی تا روز گذشته قیمت هر اونس طلا با رشد 34 درصدی همراه شده است. حال اگر میزان تغییر قیمت طلای جهانی را از ابتدای سال 1399 تا روز گذشته محاسبه کنیم شاهد رشد 36 درصدی بهای طلا هستیم. اما در همین مدت هر گرم طلای 18 عیار در بازار ایران افزایش 87.3 درصدی داشته است که این میزان رشد برای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به 90.3 درصد می‌رسد. درواقع در بازار داخلی ایران علاوه بر رشد بهای جهانی طلا، رشد نرخ ارز نیز بر شتاب روند قیمت‌ها افزوده است. همواره در بازار ایران و در فرمول قیمت‌گذاری طلا، قیمت هر اونس طلای جهانی درکنار نرخ روز دلار امریکا، دو مؤلفه اصلی در تعیین قیمت طلای 18 عیار و سکه است. بدین ترتیب از ابتدای سال‌جاری که قیمت هر گرم طلای 18 عیار بیش از 526 هزار تومان و قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی بیش از 5.4 میلیون تومان رشد داشته است، هر دو بال پرواز طلای داخلی به یک اندازه مؤثر بوده است.علاوه براین افزایش انتظارات تورمی و نقدینگی پرحجم کشور موجب شده است تا طلا و سکه در بازار ایران نیز رکوردهای جدیدی را به ثبت برساند.
 
میزان تأثیر بهای هر اونس طلا بر بازار ایران
با این حال رشد شتابان هر اونس طلای جهانی یکی از مهم‌ترین متغیرهای رشد قیمت‌ها در بازار ایران بوده است. به طوری که بررسی روند حرکتی شاخص هراونس طلا و تطبیق آن با شاخص قیمتی هر گرم طلای 18 عیار و سکه تمام بهار آزادی حکایت از همگرایی این رشد قیمتی است .درحالی که هر گرم طلای 18 عیار در 24 تیرماه سال‌جاری برای نخستین بار کانال قیمتی یک میلیون تومان را تجربه کرده بود، با کاهش قیمت ارز از اواخر تیرماه دوباره به کانال 900 هزار تومان عقب‌نشینی کرد. اما همزمان با 4 مرداد ماه که هر اونس طلای جهانی وارد کانال هزار و 900 دلار رشد، دوباره طلای 18 عیار به کانال قیمتی یک میلیون تومانی بازگشت و روند صعودی خود را پرشتاب‌تر ادامه داد. البته همانگونه که اشاره شد دراین مقطع رشد دوباره نرخ ارز نیز در روند حرکتی شاخص طلا مؤثر بوده است. در روزهای اخیر نیز با ورود هر اونس طلای به کانال 2 هزار دلارطلای 18 عیار نیز رشد کرده است. در روز 14 مرداد ماه که هر اونس طلا به بیش از 2 هزار دلار رسید، هرگرم طلای 18 عیار به یک میلیون و 75 هزار و 800 تومان رسید که تداوم روند صعودی هر اونس طلا موجب شد در روز‌های 15 و 16 مرداد ماه طلای 18 عیار به ترتیب به یک میلیون و 110 هزار تومان و یک میلیون و 128 هزار و 700 تومان برسد.
 
دقیقاً همین روند برای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید نیز رخ داده است، به گونه‌ای که از 4 مرداد و همزمان با ورود هر اونس طلا به کانال هزار و 900 دلار، روند صعودی سکه تمام که برای چند روزی متوقف شده بود دوباره آغاز شود و در روز 7 مرداد دوباره کانال قیمتی 11 میلیون تومان را به دست آورد. در روز 14 مرداد ماه نیز که هر اونس طلا به 2 هزار و 7 دلار افزایش یافت، سکه تمام رشد بیشتری را تجربه کرده است به طوری که در روز 15 مرداد به 11 میلیون و 349 هزار تومان و در روز 16 مرداد به 11 میلیون و 476 هزار تومان رسیده است.
 

logo-samandehi