وارن بافت پنجمین ثروتمند جهان وارد بازار طلا شد
۱۳۹۹/۵/۲۸

وارن بافت درحرکتی بی‌سابقه، سهام بانکی را رها کرده و طبق افشای مقرراتی آخر هفته گذشته در طلا سرمایه‌گذاری کرده است. این خبر از آن جهت حائز اهمیت است که این سرمایه‌دار پیشتر سرمایه‌گذاری در بازار طلا را مورد تمسخر قرار داده بود.

وارن بافت نود ساله سرمایه‌گذار و اقتصاددان آمریکایی با دارایی بیش از هشتاد و یک میلیارد دلار پنجمین فرد ثروتمند جهان است.  بافت پیشتر پس از آخرین بحران اقتصادی، سرمایه‌‌های خود را به سمت سهام بانک‌ها سوق داده بود و در بیشتر بانک‌های بزرگ ایالات‌متحده به‌عنوان سهامدار برتر معرفی شده بود

خروج بافت از بازار سهام بانکی چه معنایی دارد؟
در بازار جهانی برخی سرمایه گذاران بواسطه آنکه با خرید وفروش خود روی سهم بازار اثر گذاشته و می‌توانند افزایش یا کاهش شدید در قیمت‌هارا رقم بزنند نهنگ نامیده می شوند.نهنگ‌ها معمولاً دانش و اطلاعات خوبی نسبت به بازار دارند و هر حرکت آنان می‌تواند به سایر فعالان بازار سیگنال دهد که تغییری در راه است.وارن بافت در بازارهای جهانی یکی از این نهنگ ها به حساب می آید و بسیاری به رفتار او چشم دارند.
برخی تصور می کنند خروج این نهنگ از بازار سهام و حرکت به سمت بازاری که در اقتصاد جهان پناهگاه به حساب می آید  ناقوس شومی برای برخی از بازارها خواهد بود.
شرکت «برکشایر هاتاوی» متعلق به وارن بافت در فصل گذشته در میان بحران کووید-19،  اقدام به فروش سهام خود در دو  نهاد مالی کرد.این شرکت 62 درصد از سهام خود در جی‌پی مورگان چیس و 26 درصد  از سهامش در ولز فارگوی را فروخت و در مقابل تنها خرید جدید خود را به شرکت استخراج طلا برکشایر بریک  اختصاص داد. سهام این غول استخراج طلا در حال حاضر 605 میلیون دلار ارزش گذاری شده است که هنوز هم در مقایسه با دارایی‌های برکشایر  بی‌رمق به نظر می رسد.
بلومبرگ می نویسد: فروش سهام بانکی وقتی نرخ بهره پایین است و انتظار می‌رود که پایین باقی بماند حرکتی غیرمتعارف نیست، اما شرط‌بندی روی طلا عملی از روی ترس محسوب می‌شود و چیزی نیست که از یک سرمایه‌گذار باتجربه انتظار برود. به ویژه که این سرمایه‌گذار در دوره فعالیت خود رکودهای متعددی را پشت سرنهاده است. او در مصاحبه خود با تارا لاشاپل در سال 2018 سرمایه­‌گذاری در طلا را این گونه مورد استهزا قرار داد:«بیایید بگوییم شما 10 هزار دلار دارید و به پیامبران عذاب و غم و اندوه پیرامون خود گوش می‌دهید و با 10 هزار دلار خود طلا خریداری می‌کنید. اکنون، برای 10 هزار دلار شما می‌توانستید حدود 300 اونس طلا بخرید. درحالی‌که مشاغل و کارخانه‌های در اختراعات جدید سرمایه‌گذاری می‌کنند، شما هرسال به صندوق امانات خود نگاه می‌کنید و  به 300 اونس طلای خود نگاه می‌کنید  و آن را لمس می‌کنید و می‌توانید هر کاری که می‌خواهید با آن انجام دهید. اما این 300 اونس چیزی تولید نکرده. هرگز قرار نبود چیزی تولید کند. و امروز چه چیزی خواهید داشت؟ فقط شما دقیقاً مانند مارس سال 1942 که به فرض آن را خریداری کردید  300 اونس طلا دارید.»
بحران اقتصادی جهان ادامه دارد؟
شاید امروز بافت طلا در گاوصندوق خود انباشت نکند ولی به سمت شرط بندی به روی فلزهای گران‌بها گام نهاده است. بااین‌حال پنج سرمایه‌گذاری برتر برکشایر بدون تغییر باقی‌مانده اند: شرکت اپل، بانک مرکزی آمریکا، شرکت کوکاکولا، شرکت آمریکایی اکسپرس و شرکت کرافت هاینز. اپل اکنون تقریباً نیمی از ارزش 221 میلیارد دلار سهام برکشایر را به خود اختصاص داده است و وضعیت بسیار بهتری از خود برکشایر دارد.
البته نباید ناگفته بماند که معلوم نیست چه ­کسی این تصمیمات سرمایه‌گذاری را می‌گیرد، زیرا مسئولیت این قبیل  تصمیم‌­گیری‌های شرکت بر عهده بافت، تاد کومبز و تد وسشر است. درهرصورت، برکشایر حدود 13 میلیارد دلار سهام خود را فروخته و این از یکی بزرگ‌ترین باورمندان به اقتصاد آمریکا بعید است. او در آخرین جلسه سهامداران  گفته بود: «هیچ‌چیز نمی‌تواند آمریکا را متوقف کند.»  اتفاقات اخیر شاید به این معنی نباشد که دیگر او بر این عقیده نباشد اما حداقل این معنی را در بردارد که به نظر او بحران فعلی ادامه دارد و قبل از این‌که اوضاع اقتصادی بهتر شود رو به بدتر شدن خواهدگذاشت. هیچ‌کس نمی‌داند که این‌گونه خواهد بود یا خیر، اما تصمیم اخیر شرکت بافت بی‌شک تأثیر منفی بر اوضاع اقتصادی آمریکا و تأثیر مثبتی بر بازار طلا خواهد گذاشت
منبع: شبکه اطلاع رسانی طلا
 

logo-samandehi