حمایت دولت از معادن طلا
۱۳۹۹/۶/۱۰

رییس جمهوری با بیان این که دولت حاضر است برای معادن طلا سرمایه گذاری ویژه انجام دهد گفت: امروز موفق شدیم نسبت به سال ۹۲، تولید طلا را به ۱۴ برابر برسانیم.

حجت الاسلام و المسلین حسن روحانی روز سه شنبه در سومین روز از هفته دولت در آیین افتتاح و رونمایی از طرح‌های ملی در  وزارت صنعت، معدن و تجارت که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد، گفت: بسیاری خوشحالیم در هفته دولت موفق شدیم پروژه‌هایی را در توسعه معادن و طلا هم برای استخراج و اکتشاف افتتاح کنیم، مساله طلا اهمیت ویژه برای ما دارد.

وی افزود: همان طور که معادن و پتروشیمی ما توانسته جای صادرات نفت را بگیرد، گسترش معادن طلا و استخراج آن می‌تواند به نوعی جایگزین ارز خارجی شود که کار بزرگی است ما به وزارت صنعت و معدن نیز گفته‌ایم که دولت حاضر است برای معادن طلا سرمایه گذاری ویژه انجام دهد، امروز موفق شدیم نسبت به سال ۹۲، تولید طلا را به ۱۴ برابر برسانیم.
وی با بیان این که مساله فلز طلا و معادن طلا برای ما مهم است گفت: طلا می‌تواند پشتوانه پول ما باشد. طلا می‌تواند در صنابع بسیار حساس کاربرد داشته باشد بنابراین دولت آماده است در این زمینه تلاش بیشتری انجام دهد.
روحانی افزود: این که در ۴ ماهه امسال نسبت به ۴ ماهه سال گذشته دارای رشد هستیم با وجود کرونا این کار خیلی مهمی است. این که بیان شد که در فولاد دنیا به خاطر مساله کرونا در این ۴ ماهه آغاز امسال ۶ درصد کاهش داشته و ما ۱۰ درصد افزایش داشتیم بنابراین این مهم است. می‌خواهم تشکر کنم از همه بنگاه‌های تولیدی که پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی مراعات کردند. مردم شنیدند که در این کارخانه عظیم اسفنجی که در سال حدود یک میلیون تن آهن اسفنجی تحویل می دهد گفته شد هیچ مبتلایی ندارد و همه مشغول کار هستند.
رییس جمهوری یادآور شد: دشمنان ما در آغاز کرونا دنبال توطئه‌ای بودند که می‌گفتند همه کارها باید تعطیل شود و وقتی ما در اواخر فروردین اعلام کردیم که کسب و کارها باید باز شود و از آغاز کرونا اعلام کردیم واحدهای تولیدی نباید تعطیل شود خیلی‌ها عصبانی شده بودند.
 
نوسازی بزرگی برای ناوگان حمل و نقل کشور انجام دهیم
 
ریییس جمهوری گفت: رسانه‌های بیگانه خودکشی می کردند که دولت برای جان مردم ارزش قائل نیست و چرا همه جا تعطیل نمی‌شود، می‌خواستند کشور را به بحران ببرند و همه چیز تعطیل شود مانند کشورهای خود آنها که برای نان، آب و وسایل بهداشتی مردم صف تشکیل می‌دادند، می‌خواستند ما هم چنین وضعیتی را پیدا کنیم.
روحانی افزود: ستاد ملی کرونا از ابتدا کار بسیار دقیقی را با هوشمندی انجام داد و آن اینکه گفتند تولید اقلام ضروری حتی برای یک ساعت نباید تعطیل شود و اساساً تولید و همه بنگاه‌های تولیدی باید فعالیت خود را ادامه دهند؛ کسب و کار هم در یک مدت زمانی از ۲۳ فروردین گشایش یافت و بنابراین کار بزرگی انجام گرفت ما گفتیم نان و جان با هم و به صورت توامان قابل استحصال است یعنی فردی با رعایت و اجرای پروتکل‌های بهداشتی هم جان خود را حفظ کند و هم نان به دست آورد.
وی با بیان اینکه ایران کار بزرگی را در مقابله با کرونا انجام داد، ادامه داد: سه نفر از رهبران دنیا به من گفتند کار شما در ایران برای ما الگو شد که چگونه با کرونا مقابله کنیم و در عین حال فعالیت اقتصادی خود را ادامه دهیم.
رییس جمهوری با تشکر از همه دست اندرکاران مقابله با کرونا به موضوع نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور اشاره کرد و گفت: موضوع نوسازی ناوگان از آغاز دولتی دوازدهم مد نظر دولت بود که نوسازی بزرگی برای ناوگان حمل و نقل کشور انجام دهیم و همه چیز آن طراحی شده است قطعاتی که نیاز بود از خارج وارد شود، شرکت‌هایی که قرار بود قطعاتی را در داخل کشور بسازند، می‌خواستیم تمام ناوگان را نوسازی کنیم، اما کاری که ترامپ در سال ۹۷ انجام داد و خیانتی که به دنیا، ملت آمریکا و به ملت ایران کرد و عهد و پیمان را زیر پا گذاشت، باعث شد ما به خاطر آن قراردادها دچار مشکل شویم،  اما این نوع سازی باید به شکل دیگر ادامه یابد از هر راهی که امکان پذیر است باید آن را نوسازی کنیم.
روحانی با تشکر از رانندگان کامیون افزود: در اینجا می‌خواهم از همه رانندگان کامیون تشکر کنم که در این ایام کرونا از آغاز سال حتی از ماه اسفند حمل و نقل را برای یک ساعت متوقف نکردند، پروتکل‌ها را مراعات کردند؛ تمام بار موجود در بنادر کشور به انبارها منتقل شد، به بنادر نگاه می‌کنیم می‌بینیم که میلیون‌ها تن بار وجود دارد همیشه ۳ میلیون تا ۴ میلیون تن کالاهای اساسی در بندری که به تدریج می آید و بار دیگر جایگزین آن می‌شود رانندگان کار بسیار عظیمی در این ایام انجام دادند از آنها تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم.
 
دستور به وزارت صمت برای انجام کار ویژه در حوزه سنگ‌های قیمتی و زعفران
روحانی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در جلسه ویدیو کنفرانس روز یکشنبه با هیات دولت به مناسبت هفته دولت، گفت: ایشان بر مساله خام فروشی تاکید کردند، البته قبل نیز بر این موضوع همواره تاکید می‌کردند و حتی از سنگ‌های و زعفران قیمتی نام بردند؛ از وزارت صمت می‌خواهم در این دو مورد خاص که رهبری نام بردند حتما یک تلاش ویژه انجام دهد.
ریس جمهوری با تاکید بر ضرورت توسعه صنعت بسته‌بندی در کشور، بیان کرد: این صنعت برای کشور مهم است و دولت آمادگی دارد در توسعه آن، به خصوص در بخش بسته‌بندی زعفران (طلای قرمز) و همچنین در سنگ‌های قیمتی که رهبر معظم انقلاب تاکید کردند، کار ویژه‌ای انجام شود.
وی افزود: دولت ضمن حمایت، آمادگی دارد به سرمایه گذاری بخش خصوصی در زمینه بسته‌بندی زعفران و سنگ‌های قیمتی و سایر محصولات، کمک کند تا مردم بتوانند در این حوزه فعالیت مضاعف انجام دهند.
وی به رشد و جهش در تولید فولاد در هفته دولت اشاره کرد و گفت: امروز با افتتاح کارخانه آهن اسفنجی، حدود یک میلیون برای کشور، محصول به ارمغان می‌آورد.
رییس جمهوری تصریح کرد: بسیار خوشحالیم که صنعت پتروشیمی و فولاد در سال‌های سخت ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ با وجود فشار دشمن توانستند بخش بزرگی از مشکلات را جبران کنند و ارز مورد نیاز کشور را تامین کنند.
ریس جمهوری از همه کارگران ، مهندسان و مدیران کشور به ویژه در حوزه های صنعت و معدن که در هفته دولت طرح افتتاح شد، تشکر کرد و افزود: امیدواریم بتوانیم راه و مسیر استقلال کشور را در سایه فرهنگ عاشورا و اباعبدالله الحسین (ع) ادامه بدهیم.
 
خوزستان و کردستان در ۲ هفته اخیر در مقابله با کرونا بسیار موفق بودند
روحانی همچنین در سخنانی پیش از افتتاح سه طرح ملی با قدردانی از تلاش‌های انجام شده به روند به مقابله و مهار بیماری کرونا در کشور اشاره کرد و گفت: در این هفته اخیر دو استان‌های خوزستان و کردستان در مقابله کرونا بسیار بسیار موفق بودند البته شرایط استان‌های دیگر هم نسبت به هفته‌های قبل، بسیار تغییر کرده است.
رییس جمهوری افزود: از مدیران و مسوولان و دانشگاه‌های علوم پزشکی استان خوزستان و کردستان که در روند مقابله با کرونا در این دو هفته خیلی خوب فعالیت کردند، تشکر می کنم.
 
 حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رییس جمهوری روز سه‌شنبه در سومین روز از هفته دولت در ارتباط ویدئو کنفرانسی، ۳ طرح ملی در حوزه صنعت و معدن را با اعتبار ۲ هزار و ۶۹۵ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی برای ۹۵۰ نفر، در استان‌های یزد، ‌فارس و کردستان افتتاح کرد.
واحد تولید آهن اسفنجی در مجتمع فولاد اردکان استان یزد با ظرفیت تولید ۹۶۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال، طرح تولید کامیون کشنده در شهرستان شیراز استان فارس با ظرفیت تولید ۳ هزار دستگاه کامیون کشنده در سال و فاز توسعه تولید شمش طلا در شهرستان قروه استان کردستان با ظرفیت تولید سالانه ۲ تن شمش طلا، ۳ طرح ملی در حوزه صنعت و معدن بود که در بیستمین هفته از افتتاح طرح‌های ملی کشور در ۳ استان یزد، فارس و کردستان مورد بهره‌برداری قرار گرفتند.
منبع: اتحادیه طلا و جواهر
 
 
 

logo-samandehi